17.07.2006.

Etika u xafsingu

Velike kompanije četo biraju između, da tako kažemo, poštenog i nepoštenog pristupa svojim klijentima.
Kad kažem velike kompanije mislim na velike kompanije na zapadu ali ne i na ove naše.
Dok gledam šta domaće firme rade sve mi se čini da one postupaju onim motom „Cilj opravdava sredstvo“. Svako ko malo bolje poznaje istoriju zna da je svako sa tim geslom nije uspio izbjeći katastrofalan kraj.

Ne znam da li vama smeta ali ja ne mogu a da ne negodujem kada vidim neku ruralnu reklamu na TV-u ili ka d ugledam puno sanduče raznoraznih reklamnih materijala koji su me već dosada toliko izpizdile da ih odma bacim u smeće.
Dok držim tu gomilu papira u ruci pomislim, pa daj da li ovi ljudi rade kontrolu xafsinga? Da li oni znaju šta njihova ciljna grupa misli o njihovoj kampanji i da li išta zna o njihovim proizvodima?
Mislim da ne.

Ja sam lično prisustvovao na par sastanaka gdje je kvazi-menadžer na pomen kontrole kampanje izjavio da je bolje da oni ta sredstva uložie u pokrivanje šire ciljne grupe.
Kad bi se to prevelo to bi izgledalo otprilike ovako:
Mi želimo biti u Beogradu, ali ako slučajno krenemo u Zagreb, nećemo ostaviti sredstva za provjeru kojim smo putem krenuli i da se ispravimo nego ćemo ih utrošiti da što prije stignemo tamo gdje smo greškom pošli.
Možete samo zamisliti koliko puta takve firme završe hiljadama svjetlosnih godina daleko od svog cilja.
To je jedan od brojnih načina na koji domaće firme ugrožavaju interese svojih kupaca.
A da ne spominjem kada se desilo da neka se neka naša firma javno izvini zbog greške na nekom svom proizvodu. Nikad, pitanje je da li će te i povrat novca dobiti.

Takva praksa je često na strani napada ali većinom korisnika dok još uvjek velik broj xafsing menadžera podržava takvo ponašanje.
Poslovne situacije nas često dovode u moralne dileme.
Da li treba obavljati prodaju tako da narušavamo privatnost ljudi, da li treba primjenjivati taktike sa velikim pritiskom na kupca i sa pretjeranim hvalisanjem.
Da li ubrzavati zastarjevanje robe izbacivanjem gomile novih proizvoda koji potiskuju stare.
Sve su to pitanja koja na jedan kraj stavljaju moral a na drugi brzu zaradu.

Kompanije koje su u grupi najobožavanijih se drže pravila služenja interesima ljudi, a ne svojim sopstvenim. Čak postoje institucije koje vrše istraživanje o kompanijama kojima se kupci najviše dive. Najbolje rangirane su Džonson & Džonson, Najkrosoft, Coca cola, IBM, Apple...
Ove kompanije su poznate po svojim proizvodima, nivou usluge i filantropiji same kopanije.
Takav renome i pouzdanost su osnovni razlog za dugotrajnost takvih kompanija i za njihove debele novčanike.

Da, i za kraj „Preko preče – okolo bliže“ kako narod kaže!

Blog je dio 3steps mreze | 45783 Valid CSS!